De RWB rolt naar de Champagne

Champagne reis

Als ik de enthousiaste reacties hoor van de deelnemers dan kan ik alleen zeggen: wat hebben we hiervan genoten . Maar ook hier geldt: we hopen op jullie feedback om te weten wat jullie er echt van dachten.

De reis werd natuurlijk ontworpen in functie van het publiek.

We bezochten een heel groot Champagne Huis (Vranken) dat de grandeur van de Champagne meer dan in de verf zette, maar concentreerden ons vooral op de kleinere Champagne boeren. Hierbij werd gezocht naar diversiteit. Verbazing alom hoe groot de verschillen waren tussen de verschillende Champagne makers. 

Daarnaast was ook het bezoek aan de Tonnellerie een groot succes. Uiterst vriendelijk volkje daar die, gelukkig voor ons, lak hadden aan de “genormaliseerde werkvloer veiligheidseisen” en ons gewoon meenamen in de productie hal.

Daar kregen we onder andere een demonstratie van het samen steken van een ton. Dat is een volledig manuele operatie en je gelooft gewoon je ogen niet hoe iemand met enkel een hamer en een stukje hout als hulpmiddel in enkele minuten een ton kan samen steken.

Die tonnen zijn trouwens te koop. Voor de liefhebbers, een ton van 5000 liter kost daar 30 000 euro. Ze hebben er ook kleiner natuurlijk en indien er bij ons liefhebbers moesten zijn, we willen wel eens informeren voor welke prijs we enkele tonnen van 20 liter kunnen aankopen. Indien belangstelling: laat iets horen op info@rwbgilde.be.

Trouwens, we hebben ook nog een schat van foto’s. Daar gaan we zeker iets mee doen maar dat is voor de toekomst.

Tot slot, nog een dikke merci aan Carlos en Carine die een pak werk hebben gestoken in de voorbereiding van deze reis. Sommige van hun ideeën bleken zelfs echt levensreddend te zijn.

Tourist trap

Een Tourist Trap (toeristenval) is een engels-amerikaanse term voor een toeristenval. Dit komt neer op het verspreiden van misleidende reclame rond een bepaalde plaats, of evenement waarbij die plaats veel interessanter lijkt dan de werkelijkheid … om toeristen aan te lokken. Tegen de tijd dat de bezoekers een en ander door hebben is de buit al binnen natuurlijk.

Het lijkt er een beetje op dat we ons op onze champagne reis ook een beetje laten vangen hebben. Immers, de bezochte distillerie zag er toch wel heel klein uit voor de beweerde 70 000 flessen per jaar.

Denk eens na: 70 000 flessen van 0.7 liter aan 45% alcohol. Dat betekend dat je elk jaar 70 000 * 0.7 * 0.45 liter = 22000 liter pure alcohol moet produceren. Er werd daar beweert dat ze dit op 1 namiddag klaarspeelden???

Meer dan ruimte om wat lastige vragen te stellen. Jammer genoeg was er een tegenslagje waardoor we die godendrank niet konden proeven… en geen lastige vragen konden stellen.

Alleen heb ik het sterke vermoeden dat er daar ergens in de buurt een supermoderne stookinstallatie staat en de ruimte die we bezocht hebben alleen dient om de toeristen een leuk artisanaal verhaal voor te spiegelen.

Ik heb medelijden met mensen die niet drinken: ze voelen zich 's morgens, overdag en 's avonds altijd hetzelfde (Frank Sinatra)